Eilandhoppen in Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Wendi Rheenen - WaarBenJij.nu Eilandhoppen in Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Wendi Rheenen - WaarBenJij.nu

Eilandhoppen in Stockholm

Door: Wendi

Blijf op de hoogte en volg Wendi

28 Februari 2017 | Zweden, Stockholm

Hej vrinden!

Ik heb vandaag weer een mooie dag in Stockholm beleefd! Omdat Stockholm gebouwd is op allerlei eilandjes, ben ik vandaag gaan "eilandhoppen". Ik ben vanuit mijn hotel naar het centrum gegaan, waar ik weer tram nr 7 heb genomen naar Djurgården. Daar heb ik eerst Junibacken opgezocht: een kindermuseum met o.a. Pippi Langkous. Ik ben er niet naar binnen geweest, maar heb het natuurlijk wel even bekeken van de buitenkant :-).
Daarna ben ik naar de boot "halte" gelopen (de plaats daarvan had ik gisteren al ontdekt toen ik naar het ABBA museum ging). Weer een stukje langs het kanaal dus, net als gisteren, en met mijn ov-kaart op de veerboot gestapt. Het is maar een kwartiertje naar Gamla Stan (het oude centrum), maar het was toch erg leuk Stockholm vanaf het water te bekijken. In Gamla Stan ben ik eerst naar het koninklijk paleis gelopen. Ik heb Carl Gustaf niet persoonlijk de groeten kunnen doen, maar de wachters (beetje hetzelfde idee als bij Buckingham Palace, maar dan zonder de berenmutsen) heb ik nog wel even op de foto kunnen zetten. Ik vind het toch altijd heel bijzonder hoe die mannen (ja, vrouwen die die baan uitvoeren heb ik nog nooit gezien) de hele dag maar met geweer in de hand heen en weer lopen voor het paleis. Het lijkt me wel een beetje saai, maar misschien mogen ze wel zo nu en dan op de thee komen bij de koninklijke familie XD.
In Gamla Stan waren er genoeg souvenir winkeltjes en ik had het mijn missie gemaakt iets Pippi Langkous gerelateerds te vinden. Nou, dat was er in overvloede! Van haar schoenen en kleding (helaas alleen in kindermaten...) tot aan koekjesvormen en Meneer Nilson replica's. Ik vind Pippi Langkous zo leuk! Ze is een soort rolmodel voor mij, denk ik. Ze is bovenmenselijk sterk, heeft veel fantasie, is lief en vriendelijk, is behulpzaam en ze durfde de regels te breken (en veel van deze beschrijvingen kun je dubbelzinnig zien).

Van Pippi Langkous en Carl Gustaf in Gamla Stan ben ik de brug over gelopen naar Södermalm in het zuiden, waar ik een verse gember koffie heb gehesen. Hij moest eerst nog de gember blenden voordat het in mijn koffie ging, dus echt vers van de pers :-).
Met de metro kon ik weer makkelijk naar het centrum toe en daar ben ik naar het Hard Rock Café geweest (dat is een letterlijk café, maar ook een winkel). Daar heb ik een tijdje gezellig met de verkoopster gekletst. Ze was het met me eens dat de Zweden ook wat nors kunnen zijn (ze is zelf Pools), maar toch ook wel beleefd en vriendelijk. Het ligt er toch een beetje aan wie en waar je een Zweed treft.

Het weer zat vandaag ook mee. Het is niet veel anders dan Hollands weer (alleen ietsje kouder), maar gelukkig geen regen vandaag. De zon brak in de middag zelfs even door!

Ik heb me dus weer vermaakt in de Zweedse hoofdstad. Ik wilde morgen nog wel graag wat eilanden zien; verder zie ik het wel! Op de kaart van de stad staan tips genoeg en ik heb natuurlijk ook al tips van Lotte gekregen, dus de tijd komt wel vol.

Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendi

Bures! Haha, dat is Saami voor Hallo! Nu, in mijn tussenjaar, ga ik een langgewenste reis richting het verre noorden maken. Ik heb altijd graag de magie van Scandinavië willen beleven en ik hoop dat ik dat de komende twee weken waar kan maken! Ik ben heel erg benieuwd naar wat ik allemaal tegen ga komen in en op weg naar het verre noorden van Noorwegen en Zweden. We zullen het beleven!

Actief sinds 14 Feb. 2017
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 86415

Voorgaande reizen:

16 Februari 2017 - 02 Maart 2017

Trip richting het Noorderlicht

Landen bezocht: