Change of Plans - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Wendi Rheenen - WaarBenJij.nu Change of Plans - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Wendi Rheenen - WaarBenJij.nu

Change of Plans

Door: Wendi

Blijf op de hoogte en volg Wendi

25 Februari 2017 | Zweden, Kiruna

Dag mensen!

Ja, deze keer één blogpost over twee dagen. Er is een kleine Change of Plans. Maar eerst over mijn reis naar Kiruna:
Ik was om 16.50 op donderdag met de trein uit Trondheim vertrokken. Zoals ik al had geschreven had ik een zeer lange reis voor de boeg. In de nachttreinen heb ik niet echt kunnen slapen en ik had ook nog een overstap van bijna vier uur in Sundsvall. Na al met al bijna 24 uur reizen kwam ik dan eindelijk in Kiruna aan. Kiruna is een mijnstad in Lapland. Ik wist natuurlijk wel dat er niet veel te doen zou zijn en dat het een grauwe stad was, ik kwam eigenlijk voor het noorderlicht, maar ik voelde me toch wel een beetje alleen toen ik op mijn kamer was. Ik had natuurlijk sinds 9.00 de ochtend ervoor niet meer geslapen, dus het kwam allemaal wat harder binnen. Het is niet dat Kiruna niet was wat ik had verwacht, het is alleen dat ik toch liever wat leven in de brouwerij heb; dat er wat te doen is. Ook was het zo dat de weersvoorspellingen niet zo goed waren, als in: te bewolkt om het noorderlicht te kunnen zien, en de KP index (een cijfer dat aangeeft wat je kans is het noorderlicht te zien) was voor de komende dagen ook niet best.
Gelukkig bestaat er facetime: ik was heel blij dat ik even met papa en mama erover kon praten. Zo kwamen we erop uit dat ik al eerder naar Stockholm zou gaan! Ik had eigenlijk gepland 5 nachten in Kiruna te blijven, maar dat is er dus één geworden, en de rest van mijn reis, tot aankomende donderdag, ben ik in Stockholm.
Een nachtje erover slapen werkt altijd goed: vanochtend was ik er zeker van dat ik Kiruna weer zou verlaten. Ik heb mijn treinkaart naar Stockholm omgeboekt, en met de hulp van ma en pa heb ik een hotel in Stockholm kunnen reserveren. Nog nooit zo Last Minute gedaan :-) ! (En ook een aanbieding jongeh, wil je niet weten, haha!!! :D)

En dat is dus de change of plans: minder lang in Kiruna, langer in Stockholm. Ik ben niet teleurgesteld, hoor! De kans dat ik het noorderlicht niet zou zien was natuurlijk zeer aanwezig. Ik schreef in een eerder verslag ook over de boot die helemaal naar het noorden gaat, misschien is dat ooit nog iets wat ik kan doen! Ik denk dat de naam van deze reis, "trip naar het noorderlicht", meer een metafoor geworden is. Ik ben naar het letterlijke noorden geweest, maar ik heb ook veel dingen van mezelf e.d. aan het licht gebracht. Meer een soort persoonlijke ontdekking van het noorderlicht ;-)

Ik heb vandaag dus een beetje een plan dag gehad. En een uitslaap dag, want dat had ik wel nodig ;-).
Het regelen van alles ging soepeltjes, en in de middag ben ik nog naar de "stad" gegaan. Bij de toeristeninfo wat rondgeloerd en naar de kerk van Kiruna geweest, die ik op mijn lijstje had staan. Is zeker een mooi gebouw! De zon scheen vandaag, dat fleurde me natuurlijk ook op, en ik moest de "sneeuwkettingen" onderbinden (ja, onder mijn schoenen dus, haha!). Er valt hier zoveel sneeuw, dat ze hier niet aan sneeuwschuiven doen. Iedereen rijdt gewoon over een dikke laag ijs en sneeuw en de trein over een rails die niet eens te zien is! Ook zag ik een oudere man voorbijkomen die in plaats van wieltjes ski's aan zijn rollator had.
Het is (onderweg ook) hier ook één groot "Oh dennenboom".
Toen ik weer terug was bij mijn kamer heb ik netjes opgeruimd en ben ik richting het station gelopen. Ik ben wel te vroeg, maar het wordt hier gauw donker en tja, dan zie ik niet veel meer. Straks heb ik een bed in de nachttrein die in één keer naar Stockholm gaat. Ik kom er als het goed is rond 9.15 aan.

Ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt eerder naar Stockholm te gaan. Het moet een heel mooie stad zijn!
Het was heel fijn dit met mama en papa te kunnen overleggen en te brainstormen. Wat als we facetime niet hadden, hè? ;-)
Ik ben blij dat ik het niet alleen hoefde op te lossen, dat er iemand advies kon geven en mee kon denken. Ik voelde me niet zo alleen meer daardoor. Het is okay om om hulp te vragen.

Xx tot de volgende keer maar weer!

Ps. Ik heb dit geschreven in Kiruna, maar ik zit inmiddels in de trein naar Stockholm

  • 25 Februari 2017 - 22:49

    Mam Janet:

    Hallo Wendi,
    Deze hele bijzondere ervaring naar, in en vanaf Kiruna; heeft toch ook weer mooie dingen
    gebracht. Maar het is nog mooier, dat je straks fijn in de prachtige stad Stockholm bent in een luxe hotel!
    Wat heb je weer mooi geschreven over deze fantastische reis.
    Ik bewonder je doorzettingsvermogen en kracht.
    liefs van mam
    P.S. Ik ben benieuwd naar de meer dan 700 foto's (nu al).

  • 26 Februari 2017 - 18:28

    Appie:

    Hey hey!

    Ik kan het me heel goed voorstellen wat zo plaatsje dan in combinatie met te weinig slaap kan doen.. vervelend en jammer van het Noorder licht. Maar Stockholm jonge dat ga je gewoon rocken!
    Lijk mij ook een hele leuke en mooie stad! Ik hoop dat je het daar naar je zin hebt de komende vijf dagen en fijn dat je zo snel kon om switchen.

    Have fun there poepie!


    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendi

Bures! Haha, dat is Saami voor Hallo! Nu, in mijn tussenjaar, ga ik een langgewenste reis richting het verre noorden maken. Ik heb altijd graag de magie van Scandinavië willen beleven en ik hoop dat ik dat de komende twee weken waar kan maken! Ik ben heel erg benieuwd naar wat ik allemaal tegen ga komen in en op weg naar het verre noorden van Noorwegen en Zweden. We zullen het beleven!

Actief sinds 14 Feb. 2017
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 86414

Voorgaande reizen:

16 Februari 2017 - 02 Maart 2017

Trip richting het Noorderlicht

Landen bezocht: